m2 m1

Baletní příprava III. Tělesné proporce

 

Tělesné proporce a dispozice pro klasický tanec

Ideální ženské proporce:

  • malá hlava
  • dlouhá šíje
  • lehce padající ramena (o něco širší než boky)
  • dlouhé paže
  • menší poprsí
  • rovná záda a útlý pas
  • úzké boky
  • malé hyždě
  • trup proporčně v rovnováze k ostatním částem těla (nohy delší než trup)
  • dlouhé rovné nohy-dolní končetiny (štíhlá stehna, minimálně objemné svaly)
  • štíhlý kotník
  • dobře klenutá noha s dostatečně vysokým nártem a s přibližně stejnou délkou prstů

Další základní fyzické dispozice:

  • volné kyčelní klouby (vytočení en dehors)
  • pružná záda (flexibilita bederní páteře)
  • dostatečně protažené zadní svaly (hamstrings) dolních končetin-nohou
  • délka a pružnost Achillovy šlachy
  • plasticita a stavba nohy – střední až vysoký nárt, tvar prstů (stejnoměrný oblouk)

Ideální mužské proporce:

  • hlava s delším krkem proporčně v souladu s celým tělem
  • širší ramena (ne přehnaně vyvinuté trapézové svaly)
  • dlouhé paže
  • rovná záda a štíhlý pas
  • úzké boky
  • malé hyždě
  • trup proporčně v rovnováze k ostatním částem těla (nohy o něco delší než trup)
  • delší rovné nohy-dolní končetiny (ne příliš objemné svaly)
  • štíhlý kotník
  • dobře klenutá noha

Kriteria dalších fyzických dispozic u mužů jsou stejná jako u žen, především v požadavku vytočení, tedy volných kyčelních kloubů a délky Achillovy šlachy. Flexibilita bederní páteře a hamstringů nemusí být tak maximální jako u žen. Dostatečně vypracovaná pevnost celého trupu, bederní páteře a síla v pažích je podstatná pro mužské tanečníky především pro partnerskou práci. Noha musí být dostatečně klenutá, ale vysoký nárt není tak zásadní jako u žen z důvodu techniky sur le pointes.

Další kritéria pro tanečníka klasického tance

  • koordinace pohybu, tanečnost
  • výška skoku, schopnost odrazu
  • smysl pro rytmus, muzikalita
  • umělecká citlivost a vnímavost
  • inteligence

 


Pomohl Vám tento článek? Ohodnoťte jej prosím.


Podobná témata

Suchá příprava příprava obecně
1 Baletní příprava základy / Baletní příprava I. / II. / III. / IV. / V. / VI. / VII. / VIII. / IX. / X. / XI. / XII. / XIII. / XIV.

Související témata

Gymnastická příprava - v období suché přípravy
Rytmická a pohybová teorie
Skladba
Baletní příprava základy / Baletní příprava I. / II. / III. / IV. / V. / VI. / VII. / VIII. / IX. / X. / XI. / XII. / XIII. / XIV.
Choreografie
Praktická choreografie
Pádové techniky